Tez Detayları | |
Adı | İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünme Eğilim Düzeyleri Üzerine Bir İnceleme |
Hazırlayan | İrfan ERDOĞAN |
Danışman | Doç.Dr. Muhiddi OKUMUŞLAR |
Tezin Türü | Yüksek Lisans |
Üniversites/Enstitü | Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü |
Mezuniyet Tarihi | 19.06.2012 |
Özet | Bu çalışmanın amacı, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilim düzeylerini belirlemektir. Araştırmada betimsel nitelikli tarama modeli kullanılmış olup, öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimlerinin, çeşitli değişkenlere göre anlamlı farklılık gösterip göstermediği araştırılmıştır. Araştırma 2011-2012 öğretim yılında Atatürk, Dicle, Dokuz Eylül, Erciyes, İstanbul, Marmara, Ondokuz Mayıs, Necmettin Erbakan ve Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakülteleri Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Eğitimi Bölümü’nde yürütülmüştür. Çalışmanın örneklemini 813 Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Eğitimi bölümü öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Facione, Facione ve Giancarlo (1998) tarafından geliştirilen; İskifoğlu ve Ağazade (2012) tarafından Tükçeye uyalanan California Eleştirel Düşünme Eğilimi Envanteri kullanılarak toplanmıştır. Araştırma sonucunda, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilim düzeylerinin genel olarak düşük olduğu bulunmuştur. Cinsiyet, sınıf düzeyi, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu, coğrafi bölge ve algılanan sosyo-ekonomik düzey değişkenleri bakımından, öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilim seviyelerinde anlamlı farklılık tespit edilememiştir. Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilim düzeylerinin yaş bakımından anlamlı farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmamızın bulgularına göre genel olarak yaş arttıkça eleştirel düşünme eğilim düzeyinin düştüğünü söylemek mümkündür. Araştırma verilerine göre, akademik başarı değişkeni bakımdan doğruyu arama, açıkfikirlilik, analitiklik, olgunluk alt boyutları ile CCTDI T toplam puanında anlamlı farklılık mevcuttur. “Din ve Eleştirel Düşünce” dersini tercih eden öğrenciler ile bu dersi tercih etmeyen öğrencilerin eleştirel düşünme eğilim düzeylerinde açıkfikirlilik alt boyutu dışında anlamlı farklılık tespit edilememiştir. Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri ile üniversiteye başlamadan önce yaşadıkları yer arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu söylenebilir. Aile yapısı ile eleştirel düşünme eğilim düzeyleri arasında bazı alt boyutlar ile toplam puanda anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir. |
İçindekiler | BİLİMSEL ETİK SAYFASI YÜKSEK LİSANS TEZİ KABUL FORMU İÇİNDEKİLER ÖNSÖZ ÖZET SUMMARY KISALTMALAR TABLOLAR DİZİNİ GİRİŞ 1.1. Araştırmanın Problemi 1.2. Alt Problemler 1.3. Araştırmanın Amacı 1.4. Araştırmanın Önemi 1.6. Sınırlılıklar 1.7. Tanımlar BİRİNCİ BÖLÜM - KURAMSAL TEMELLER VE İLGİLİ LİTERATÜR 2.1. Düşünme 2.2. Düşünme Becerileri 2.3. Eleştirel Düşünme 2.4. Eleştirel Düşünme Stratejileri ve Becerileri 2.5. Eleştirel Düşünme Eğilimi 2.6. Eleştirel Düşünme Gücüne Etki Eden Etmenler 2.7. Eleştirel Düşünmenin Gelişimini Engelleyen Etmenler 2.8. Eleştirel Düşünme Eğitimi 2.9. Eğitim Programlarında Eleştirel Düşünme 2.10. Eleştirel Düşünme Eğitiminde Öğretmenin Rolü 2.11. Din Öğretimi ve Eleştirel Düşünme 2.12. Dine Eleştirel Bakış 2.13. Eleştirinin Kavramsal Yapısı 2.13.1. Kritik 2.13.2. Tenkit 2.13.3. Tahlil 2.13.4. Tahkik 2.15.5. Muhakeme 2.15.6. Tedebbür 2.15.7. Tefekkür 2.14. Eleştirel Düşünme Ölçme Araçları 2.15. Eleştirel Düşünme İle İlgili Yapılan Çalışmalar 2.15.1. Yurt İçinde Yapılan Çalışmalar 2.15.2. Yurt Dışında Yapılan Çalışmalar İKİNCİ BÖLÜM - YÖNTEM 3.1. Araştırma Modeli 3.2. Evren ve Örneklem 3.3. Veri Toplama Aracı 3.4. Veri Toplama Süreci 3.5. Verilerin Analizi ÜÇÜNCÜ BÖLÜM - BULGULAR VE YORUM SONUÇ VE ÖNERİLER KAYNAKÇA EKLER ÖZGEÇMİŞ |
Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu İlahiyat Fakültesi • Adres: Aşkan Mh. Yeni Meram Cd. No: 136 42090 Meram / KONYA
Tel: (0 332) 323 82 50 • Faks: (0 332) 323 82 54 • E-posta: ilahiyat@erbakan.edu.tr